Når ungdommen nærmer seg slutten på videregående, så er det slettes ikke alle som har en klar plan for fremtiden. Det kan være vanskelig å få alt dette på styr, spesielt med eksamener, russetid og de siste årene med dine beste venner. Da ender det ofte opp med at folk ikke er klare for studiene som starter allerede på høsten, bare noen få måneder etter videregående er ferdig. For å unngå en komplett krise, så er det naturlig å legge inn god research. Men det er ikke alltid en har like mye tid til dette. Og selv når en har tid, så kan det fort ende dårlig også. Det er fordi vi fort endrer oss over årene. Tenk bare på at det kanskje kun var noen få år siden du ønsket å bli fotballstjerne. Kanskje sitter du nå og tenker på tanken om å bli politimann, men om 5 år er det slettes ikke sikkert at det er der tankene ligger. Da er det lurt å velge en grad innenfor markedsføring for eksempel.

Bredt spenn av muligheter

En grad innen markedsføring åpner opp et bredt spenn av muligheter. Her kan du jobbe med helt spesifikke oppgaver som søkemotoroptimalisering, eller bredere muligheter som generelt salg. Det er rett og slett opp til deg etter studiene er endt hvilken karriere du ønsker å fortsette med. Dette er en ganske stor kontrast til mange andre studier der du blir låst til en karrierevei nærmest hele livet. Velger du en grad i markedsføring, så gir du deg selv flere muligheter fremover, slik at du ikke skal stresse med at livets mål endrer seg. Dessuten er det lurt å la seg selv bli så fleksibel. Markedsførere trenger en overalt, så dersom du til og med skulle endre på livsplanene så drastisk at du må flytte, ja da har markedsføringen det gode alternativet for deg.

Velg en grad i markedsføring

Men hva innebærer egentlig denne graden? Få skjønner egentlig helt hva markedsføring er. Mange tenker at det er salg, mens andre tenker på reklame. Kort fortalt er egentlig markedsføring bare alle prosesser som er involvert i en kjøpsprosess. Det vil si all reklamen eller promoteringen som får kunden inn, selve salget, og til og med oppfølgninger etter salget er gjennomført. Det er en strømlinjet prosess som definerer alle bedrifter, og de kommer seg ikke foruten. Med dette ferskt i minnet, så kan du møte på en hvilken som helst bedrift og tenke at de faktisk trenger deg når du har denne graden. Dessuten lar graden deg også komme inn i mange andre felt. For eksempel har markedsføringen mange elementer av psykologi, sosiologi, finanser og andre tall, i tillegg til en rekke andre felt. Det er rett og slett så bredt og variert. Dersom du tviler på hva du skal velge, så velg en grad i markedsføring!